Internet to nie tylko komputer

29 września 2011

komórka

Musisz pamiętać iż coraz częściej twoje strony odwiedzają użytkownicy mobilnych przeglądarek. Rosnąca popularność palmtopów, smartphonów czy tabletów sprawia że powinieneś wziąć to pod uwagę przy projektowaniu i budowie własnej witryny internetowej.

Od 1992 roku, czyli momentu pojawienia się na rynku pierwszego, prototypowego smartphona firmy IBM o nazwie Simon, popularność przenośnych urządzeń z dostępem do Internetu stale rośnie. Między pierwszym kwartałem roku 2009 a pierwszym kwartałem roku 2010 liczba użytkowników smartphonów wzrosła o 48,7%. Sprzedaż samego tylko Iphone w roku 2011 planowana jest na poziomie 100 mln. W ciągu dziewięciu miesięcy, od kwietnia do grudnia 2010 r. tablet IPad został kupiony przez piętnaście milionów użytkowników. Według szacunków firmy Gartner w roku 2011 zostanie sprzedanych prawie 55 mln modeli tabletów. W 2014 sprzedaż ma osiągnąć poziom nawet 200 mln sztuk. Biorąc pod uwagę wszystkie mobilne urządzenia, smartphony, tablety, PDA, palmtopy, pod koniec 2011 r. grubo ponad 1 mld ludzi na całym świecie będzie używać mobilnych przeglądarek.

Właściciele dużych i popularnych portali zdają sobie sprawę z nowego rynku jaki się przed nimi otwiera i starają się podążać za nowymi trendami. Niestety, działania te zdają się być z gruntu mało przemyślane.

Doskonałym przykładem problemów z dostępnością jest serwis Facebook. Mobilnych wersji tej strony chyba nikt nie zliczy. Prawie każdy kraj na świecie miał co najmniej jedną wersję językową Facebooka dedykowanego mobilnym rozwiązaniom. Sami twórcy serwisu próbując dotrzeć do mobilnych klientów stworzyli osobną aplikację na urządzenia firmy Apple. Zastępuje ona konieczność korzystania ze struktur samego Facebooka. Niestety, tak jak inne aplikacje tego typu, np. Nasza-Klasa czy Allegro w znacznym stopniu ograniczają one funkcjonalność konta użytkownika.

Pomysł z tworzeniem specjalnych stron dla mobilnych urządzeń nie jest nowy. Niestety, cały czas projektanci tych witryn dostępność postrzegają jako ograniczenie funkcjonalności danego portalu do najbardziej niezbędnych opcji. Przykładem niech będą strony internetowe wielu banków a nawet mobilna wersja Google. Ta ostatnia m.in. została pozbawiona nagłówków, które bardzo ułatwiają nawigację po witrynie w mobilnej przeglądarce.

U podstaw problemu leży błędne rozumienie zagadnienia dostępności. Właściciele stron internetowych wiedząc iż ich witryna jest źle wyświetlana w mobilnych urządzeniach, zlecają stworzenie specjalnej wersji strony. W takiej sytuacji odpowiednim postępowaniem powinno być właściwe zmodyfikowanie pierwotnej witryny tak by była prawidłowo wyświetlana w każdej przeglądarce. Zgodność ze wszystkimi standardami HTML, CSS itp. zapewni dostęp do każdej strony internetowej, na każdej przeglądarce i przy zachowaniu pełnej funkcjonalności danego portalu.

Sprawdź czy twoja strona jest dostępna i czy bez problemu wyświetli się w mobilnej przeglądarce.