Z uwagi na fakt, że brak dostępności cyfrowej dotyka około 25% internautów, zapewnienie odpowiedniego poziomu dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej powinno być jednym z podstawowych zabiegów marketingowych każdej firmy.
Na szczęście właściciele oraz twórcy witryn internetowych i aplikacji mobilnych w coraz większym stopniu dostrzegają korzyści płynące z dostępności usług sieciowych, a to z kolei sprawia, iż znaczenie dostępności cyfrowej nieustannie wzrasta.
Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania doprecyzowuje pojęcia dyskryminacji pośredniej, bezpośredniej i molestowania. Nowe przepisy obejmują działaniami antydyskryminacyjnymi wszystkie firmy komercyjne oferujące swoje usługi publicznie. Działające na wolnym rynku szkoły, uczelnie, jednostki służby zdrowia, dostawcy internetu, gazu czy energii elektrycznej zobligowani zostali do równego traktowania swoich klientów. Regulacje ustanawiają zasadę równego traktowania i środki prawne dla jej ochrony.
Art. 13.1 Każdy, wobec kogo zasada równego traktowania została naruszona, ma prawo do odszkodowania.
26 kwietnia 2024 r. weszła w życie ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Nakłada ona obowiązki na producentów, importerów i dystrybutorów, aby zapewnili zgodność sprzedawanych produktów i usług z wymogami dostępności. Obejmuje to również konieczność dostarczania odpowiednio dostępnej informacji.
Wymogi dotyczące dostępności zawarte w Ustawie zapewnić mają możliwość dostępu do produktów i usług maksymalnie dużej liczbie osób, bez względu na ich ewentualne szczególne potrzeby czy niepełnosprawność. Wymagania określone zostały dla szerokiej gamy produktów i usług. Dotyczą m.in. transportu pasażerskiego, usług audiowizualnych, bankowych, telekomunikacyjnych, e-booków, handlu elektronicznego (sklepy internetowe, portale aukcyjne itp.), komputerów i terminali samoobsługowych (np. bankomatów), biletomatów, smartfonów, kas samoobsługowych itp.).
Dostępność się opłaca
25% Internautów stanowi ogromną grupę potencjalnych odbiorców. Możesz do nich dotrzeć udostępniając swoje strony internetowe i aplikacje mobilne. Nigdy wcześniej zapewnienie dostępności nie było tak szybkie i proste. Możemy sprawić, że twoja firma profesjonalnie otworzy się na nowych klientów.
Standaryzacja
Zgodność kodu strony lub aplikacji mobilnej ze specyfikacją technologii użytych do jej stworzenia znacząco ułatwia ich bieżącą konserwację lub modernizację.
Poprawna konstrukcja strony internetowej zapewnia jej lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach sieciowych.
Zgodność ze standardami dostępności cyfrowej zapewnia prawidłową interpretację stron internetowych i aplikacji mobilnych przez przeglądarki internetowe oraz technologie asystujące.
Prawidłowo zbudowana, responsywna witryna internetowa i aplikacja mobilna dostępna jest dla większości użytkowników oraz technologii asystujących. Sprawia to, że tworzenie alternatywnych wersji, na przykład dla przeglądarek mobilnych czy osób z dysfunkcją wzroku, staje się niepotrzebne.
Dostępny cyfrowo serwis lub aplikacja oznacza:
- więcej klientów odwiedzających Twoją stronę internetową;
- więcej klientów pobierających i instalujących Twoją aplikację;
- więcej klientów korzystających z Twoich usług;
- prawidłowe prezentowanie treści na urządzeniach mobilnych, WebTV i innych urządzeniach;
- lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach sieciowych;
- jeden serwis internetowy dostępny dla wszystkich;
- tańszą aktualizację, konserwację i modernizację serwisu lub aplikacji mobilnej;
- lepszy wizerunek Twojej firmy;
- społeczną Odpowiedzialność Biznesu;
- spełnienie wymogów ustawowych;
- spełnienie wymogów projektowych dla finansowania ze środków UE;
- większe zyski.